I och med att jag inte kommer att arbeta som bildlärare så
har jag ponerat att jag kommer att ha en anställning som någon sorts media
lärare på gymnasiet.
Uppgift 1.
En första grej man skulle kunna använda Gripsruds bok till
är som ett diskussionsunderlag fören diskussion runt media och att eleverna får
diskutera sin egen roll i ett mediasamhälle och hur mediasamhället påverkar
dem. Kapitel 1 skulle kunna fungera som diskussionsunderlag för detta.
Uppgift 2.
De skulle kunna göra en analys enligt aktantmodellen av en
film för att skapa sig en bättre förståelse för hur man kan bygga upp en enkel
historia och plocka ut de olika beståndsdelarna.
Uppgift 3.
Slutligen skulle jag kunna använda mig av avsnittet om bildanalys.
Hur man kan lära sig att titta på bilder och tolka deras budskap. Vad ser man
direkt på bilden och vad har det man ser för innebörd. Till att börja med kan
man välja att bara diskutera runt bilderna men om man sedan har något djupare
syfte med det hel och vill gå längre in i bildanalys så kan man dessutom börja
använda sig av de olika begreppen. Ska man blanda in dem så ska man dock
använda sig av dem konsekvent för att inte bara skapa förvirring bland
eleverna. Till hjälp i denna uppgift kan man även använda sig av kapitel 1 i boken
Möten med Bilder av Eriksson och Göthlund.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar