tisdag 26 mars 2013

Didaktiskt perspektiv på bilder (Gripsrud)


I och med att jag inte kommer att arbeta som bildlärare så har jag ponerat att jag kommer att ha en anställning som någon sorts media lärare på gymnasiet.

Uppgift 1.
En första grej man skulle kunna använda Gripsruds bok till är som ett diskussionsunderlag fören diskussion runt media och att eleverna får diskutera sin egen roll i ett mediasamhälle och hur mediasamhället påverkar dem. Kapitel 1 skulle kunna fungera som diskussionsunderlag för detta.

Uppgift 2.
De skulle kunna göra en analys enligt aktantmodellen av en film för att skapa sig en bättre förståelse för hur man kan bygga upp en enkel historia och plocka ut de olika beståndsdelarna.

Uppgift 3.
Slutligen skulle jag kunna använda mig av avsnittet om bildanalys. Hur man kan lära sig att titta på bilder och tolka deras budskap. Vad ser man direkt på bilden och vad har det man ser för innebörd. Till att börja med kan man välja att bara diskutera runt bilderna men om man sedan har något djupare syfte med det hel och vill gå längre in i bildanalys så kan man dessutom börja använda sig av de olika begreppen. Ska man blanda in dem så ska man dock använda sig av dem konsekvent för att inte bara skapa förvirring bland eleverna. Till hjälp i denna uppgift kan man även använda sig av kapitel 1 i boken Möten med Bilder av Eriksson och Göthlund.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar