torsdag 21 mars 2013

Bildmontage - "The Sheriff Comes to Crazy Town"

Ja, ikväll har jag prövat mig på att göra ett bildmontage som är en av veckans uppgifter. Jag har valt att kalla min bild för "The Sheriff Comes to Crazy Town".

När jag började fundera på en idé till min bild så tog jag fasta på den politiska satiren i Ion Baladerneus bilder på den förre rumänske diktatorn Chaucescu. Diktaturerna börjar ju som tur är att bli färre här i världen men det finns väl en som på något sätt utmärker sig fortfarande och det är i mitt tycke Nordkorea. Bara sen årsskiftet så har det kommit den ena historien galnare än den andra från detta land. Nordkoreanerna får bara ha vissa av staten bestämda frisyrer, man påstår sig ha hittat kvarlevorna av en enhörning, man ska starta kärnvapen krig eller så ska man inhysa The Pirate Bays-servrar så att inte någon ska kunna sätta åt dem. Det mesta pekar ju på att det mer eller mindre ett galet land med en galen diktator.

Men så finns det ju ett land till. USA, ett land som ser det som sin uppgift att bevara världsfreden (eller är det verkligen deras mål?) och som handgripligen ska in och röja i alla oroshärdar på detta jordklot. Jag har valt att gestalta dem genom sin president Barack Obama, som likt en sheriff eller en sagoprins, kommer inridande på sin vita springare för att skipa rättvisa i Nordkorea.

Bilden kan tolkas med en aning komik eller kanske rättare sagt satir. Men den pekar även på något som samtidigt är väldigt tragiskt och surrealistiskt. Förutom Nordkoreas situation vill jag även belysa just hur USA i alla möjliga krissituationer ser det som sitt uppdrag att att agera världspolis även fastän de knappt har resurser att ta hand om sin egen befolkning och sitt eget land längre efter alla långdragna konflikter som de har varit i de senaste 100 åren.

Tekniskt sett så var det inte så svårt. Jag har ju aboslut inte fångar någon popkänsla som många av exempelbilderna hade gjorde men det vet jag inte om det stod i uppgiften att man måste göra heller. Däremot så tycker jag att jag har fått till det hyfsat med färgnyanserna i alla fall. Jag är väl inte superduktig i Photoshop bör sägas men jag är ändå relativt nöjd med mitt resultat om jag ser på det tekniskt i alla fall.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar