tisdag 21 februari 2012

En bild säger mer än 1000 ord?

En av uppgifterna vi fick jobba med under SLS var bildanalys.

Jag har valt följande bild att arbeta med:
Det jag ser i denna bild, dvs denotationen, är en ombytt fotbollsspelare som sitter ensam i ett ganska alldagligt omklädningsrum. Jag känner även igen att personen i fråga är Anton Hysén.

Min konnotation, alltså min tolkning av bilden blir kanske lite starkare i och med att jag känner till historien bakom den. Det hjälper mej även att lättare förstå den. Det jag tror att fotografen vill förmedla med sin bild är en ensamhet. En ensamhet i ett ganska alldagligt omklädningsrum för en kille som i samband med att denna bild är tagen kom ut som den förste öppet homosexuelle "professionella" fotbollsspelaren i Sverige. Omgivningen säger mig att han inte spelar på högsta nivå, då omklädningsrummet är ganska alldagligt. Utseendet och utformandet på dräkten berätta för mig att det heller inte är korpen-nivå han spelar på. Hans ansiktsuttryck berättar om att det är något som är ganska allvarligt som bilden representerar. Att han är ensam i en lokal som ofta förknippas med gemenskap, skvallrar väl om den ensamhet han kan känna där. Detta omklädningsrum behöver heller inte bara symbolisera just det omklädningsrum som syns i bilden utan det kan även vara en symbol för vilket omklädningsrum som helt eller vilket lag som helst.

2 kommentarer:

  1. Hej David,
    fixar inte att skicka inlägg till dej....hoppas detta kommer fram

    SvaraRadera
  2. Hej har nu förstått hur jag gör...pust!
    Den är stark din analys, med förförståelsen du har ser du utan att tolka alltför länge vad fotografen vill säga med bilden. Men det kan också göra dig blind för andra tolkningar. Jag skulle vilja först och främst denotera att händerna håller han framför sitt könsorgan. Detta gör man även på matcher för att skydda sig. I detta fallet är hans händer röd klädda vilket gör att vi utan att tänka på detta riktar vår blick dit. Färgen röd konnoterar kärlek, hat, blod och överhuvudtaget starka känslor. Det ända som är rött i bilden är hans handskar och en liten del på hans skor. Kan detta konnotera att det är starka känslor, hat och kärlek involverat. Bra bild och stark analys!

    SvaraRadera