måndag 27 februari 2012

Det där med fältet IKT...

Det var ju en liten uppgift till förutom att man skulle fixa de praktiska delarna i SLS:en. Skulle läsa på lite i Strandberg och Gärdenfors om bland annat sociokulturellt lärande, dvs Vygotskys teori om att man lära sig av social sammanhang och att lärande sker hela tiden då man interagerar med andra personer. Det gäller därför att ska så bra förutsättningar för att eleverna/barnen/den som ska lära sig har förutsättningar i sin miljö för att lära sig. Det är väl inte första gången jag stöter på det här begreppet under min utbildning och jag kan inte annat än att konstatera att det är den bild jag också har. Man lär sig hela tiden i olika situationer och men lär sig ofta bättre då man får interagera tillsammans med någon annan.

Digital kompetens var en annan sak som vi skulle fundera lite kring. Vad innebär det egentligen att ha digital kompetens? Som jag har uppfattat begreppet så handlar det om att man har så pass bra kunskaper inom digitala medier och internet användning så  att man kan använda det och dra nytta av det i sitt arbete.Enligt EU-kommisionen, som gjorde en defenition av begreppet digital kompetens, innebär det att man kan "hantera en dator och dess programvaror till att ha en kritisk och reflekterande attityd till IT."

Mediepedagogik skulle man å sin tur kunna förklara som lärandet om och lärandet med hjälp av massmedier och digitala medier.

2 kommentarer:

  1. Hej!
    Svårigheten ligger väl snarast i att skapa förutsättningar för denna typ av lärande. Hur skapar vi uppgifter eller organiserar undervisningen så att vi ger eleverna möjlighet att lära av och med varandra?
    Kan du ge några bra exempel på sociokulturellt lärande utifrån dina egna erfarenheter/undervisning?

    SvaraRadera
  2. Ja det stämmer väl att det gör. Mycket handlar om hur vi agerar som lärare. För att få en kommunikation och en social del så gäller det att det inte blir bara en envägskommunikation från läraren utan att det är kommunikation mellan lärare och elev, och även mellan elev och elev. På så sätt kan man lära sig av varandra. Genom att lägga ut ansvaret mera på eleverna, så att de får hjälpa varandra och arbeta gansak fritt med en uppgift medan man själv agerar mera som en handledare tycker jag att man kan skapa bra förutsättningar för sociokulturellt lärande.

    För att nämna ett exempel på en situation då sociokulturellt lärande har skett så kan jag ju till exempel ta då vi var på skidledarutbildning med idrottslärarna. Vår lärare gav oss några grunder först att tänka på sen fick vi ge oss ut i backarna tillsammans. Kvalitén var ju varierande bland deltagarna men då kunde till exempel de som hade lite mer rutin ge tips till den som behövde. Man lärde sig tillsammans och det blev en socialprocess av det hela. Hela tiden fanns läraren med oss som stöd ifall någon behövde hjälp men det var i första hand det kurskamraterna som hjälpte varandra.

    SvaraRadera