måndag 15 oktober 2012

VFU dag 11. En resumé av förra veckan samt framtida planer

Ja då går jag ut på tredje veckan nu på min VFU på Lundellska. Det har varit väldigt bra hittills!

Förra veckan var det utvecklingssamtal, mina första lektioner, finaler i fotbolls-dm, lite cooper test samt några vanliga askultationstimmar.

Det mest intressanta att berätta om var kanske mina egna första timmar. Jag höll i en teoretisk lektion som handlade om att hitta ut och rätt i naturen. Mycket friluftsliv och orientering alltså. Använde en Prezi som bakgrund till lektionen. Desstuom hade jag bett om att eleverna skulle ta med sig datorerna på lektionen. Alla elever har ju en egen dator så det borde ju inte ha varit något problem, om det inte var för att min handledare hade glömt att skriva just det i mailet ;) Nåväl, fick improvisera lite istället och eleverna fick plocka upp sina mobiler (om de hade några passliga) och göra det vi skulle göra istället. Uppdraget var att registrera sig på hittaut.nu. I läxa skulle de sedan få bekanta sig med hittaut.nu samt ta en checkpoint i sin närmiljö vid hemmet. Lektionen gick väldigt bra och jag fick en hel del beröm för min presentation samt lektion så det var roligt! En innebandylektion hann jag också med på tisdagseftermiddagen.

Det här var startbilden på min Prezi.


Annars var det handledning på onsdagen. Diskuterade lite om våra scheman och studieplaner och kommande saker på agendan. Känns som jag har kontroll på vad som ska ske framöver så det är tryggt.

Torsdagen spenderades till största del med Nadja på Ekeby konstgräsplan där både killar och tjejer spelade dm-finaler i fotboll. Killarna lyckades vinna över Fyrisskolan medan tjejerna fick pisk av Katte. Jag fick det ärofyllda ansvaret att sköta matchklockan och resultattavlan. Sen avslutade vi dagen med ett coopertest bland specialidrottarna. Före vi drog igång introducerade jag RunKeeper för att de sedan skulle kunna gå in och kika på hur de hade sprungit via nätet.

Ja det var väll i stort förra veckan. Nu den här veckan blir det lite mer fokus på att få ihop sakerna runt min undersökning samt att skapa underlag till min presentation jag ska ha i skolan då vi kommer tillbaka v.45. Så nu får vi se hur det går. Jag kör på!

1 kommentar:

  1. Hej!
    Skönt att höra att du får många möjligheter att undervisa. Håller med om att presentationen och diskussionen kring hitta rätt var bra!

    SvaraRadera